Pellavina White Coffee

Isnin, 30 Jun 2014

Harum Malam memang terbaik!!


Pelbagai fungsi dalam 1 botol..Menghilangkan bau badan dalam masa singkat, merawat keputihan kronik, mengetatkan miss v dan masalah2 dalaman wanita yang lain..Hanya yang dah cuba saja tahu kehebatannya!! Betul x?? hehe

Meh order dgn akak confirm ori 100%

sms/whatsapp "harum malam" ke 01126093727 


'Magnet Jodoh'

Assalamualaikum ...

Sedikit pengkongsian buat semua yang masih menanti jodoh kalian, semoga bermanfaat  =)

Doa dapat jodoh :
» Mendapat pasangan yang baik - Surah al anbiya 89

» Supaya Allah kabulkan hajat - Surah al qasas 24

Doa mendekatkan jodoh dan mudahkan urusan perkahwinan
» Surah Taha ayat 39
» Surah Yusuf ayat 4

dipetik dari:
Tanyalah Ustazah oleh Ustazah Siti Nor Bahyah.

Nak kembali ideal ??


Alhamdulillah dapat lagi  feedback dari pengguna 

PELLAVINA SLIMMING dan PELLAVINA NATURAL DETOX 

abam ensem nie dh  hilang berat 10.3kg !!!! 

tak caye ??  tenngoklah kat bawah nie....empunya badan sebelum dan selepas =) =)  

bahagian pipi pun dh tak montel lagi dan perut pun dah kempis =) 

sms/whatsapp "nak slim" ke 01126093727 






Bahan-bahan Ramuan Pellavina Natural Slimming formula


Inulin
********adalah serat pemakanan terlarut semula jadi. Gentian ini boleh melarut dalam air untuk membentuk bahan agar-agar. Ia boleh membantu kolesterol darah yang lebih rendah dan paras glukosa. Inulin juga prebiotik yang berkesan, merangsang pertumbuhan bakteria baik dalam usus. Ia meningkatkan aktiviti bakteria berfaedah dalam usus, dengan bertindak sebagai "makanan" untuk bakteria baik dalam sistem pencernaan anda. 

L-Carnitine 

*****************adalah disintesis daripada asid amino lisin dan methionine. Ia memindahkan asid lemak rantai panjang, seperti triglycerides ke dalam mitokondria, di mana mereka merangsangkan lemak yang dibakar untuk menghasilkan tenaga, ia bergerak bebas asid lemak ke dalam mitokondria sel di mana asid lemak bebas ditukar kepada tenaga. L-carnitine juga membuang bahan buangan di dalam sel. 

Psyllium sekam 

**********************adalah bahagian benih-benih yang ovata Plantago tumbuhan. Sekam Psyllium adalah dicerna dalam manusia dan sering digunakan sebagai sumber serat pemakanan untuk transit GI tetap dan juga untuk pembersihan kolon. Mereka adalah fungsi untuk melegakan sembelit, sindrom cepat marah usus, penyakit diverticular, dan cirit-birit. Kajian telah mendapati bahawa psyllium sekam dapat merendahkan tahap kolesterol dan kencing manis mengawal yang mempunyai potensi untuk mengurangkan risiko Penyakit Jantung Koronari, CHD. 

Serat gandum 

*********************
adalah jenis serat tidak larut. Ia mengekalkan air di dalam usus, mempercepatkan pukal untuk menggalakkan usus. Serat tidak larut juga mempercepatkan penyingkiran sisa toksik dan mengekalkan pH optimum yang memaksimumkan fungsi pencernaan dan mencegah kanser kolon. 


Protein soya boleh memberi manfaat dalam darah tinggi dan menopaus. Ia juga boleh memberi manfaat dalam mengekalkan lipid sihat dan dalam osteoartritis. 

Ekstrak Garcinia Cambogia 

*************************************
mengurangkan jumlah karbohidrat yang ditukarkan kepada lemak badan. Hal ini dengan menyekat enzim utama (lyase ATP-citrate) yang jika tidak bertindak sebagai blok bangunan utama bagi pembentukan lemak. 


Ekstrak Teh hijau 

**************************
kaya dengan polifenol dikenali sebagai Epigallocatechin Gallate. Metabolisme adalah kadar di mana kita membakar kalori. Apabila metabolisme anda rendah, lebih banyak tenaga disimpan sebagai lemak. Apabila metabolisme anda tinggi, anda membakar kalori dengan lebih cepat. Ekstrak teh hijau meningkatkan penggunaan tenaga dengan meningkatkan pengoksidaan lemak. Di samping itu, ia juga bertindak sebagai antioksidan. Antioksidan adalah sangat penting di dalam badan kerana ia membantu menghapuskan sebatian berbahaya yang boleh menyebabkan kerosakan pada sel-sel. Dengan mengoksidakan sebatian tertentu sebelum badan tidak, antioksidan ini mengeluarkan bahan kimia daripada badan dengan selamat sebelum apa-apa kerosakan dilakukan. 


L-glutamin 

******************
adalah asid yang paling banyak amino (bangunan blok protein) di dalam badan. Adalah dipercayai bahawa glutamin pemakanan meningkatkan rembesan hormon pertumbuhan dan dengan itu mendorong otot bangunan dan meningkatkan jumlah otot. Glutamin bertindak secara langsung pada otot untuk menghalang myofibril penguraian protein yang dipertingkatkan dengan berpuasa atau tekanan. 


Ekstrak oren pahit 

**************************
mengandungi beberapa alkaloid semula jadi yang selamat meningkatkan penurunan berat badan. The amina dalam ekstrak oren pahit merangsang pemecahan lemak dan pada masa yang sama menyebabkan pembakaran kalori. Dengan kesan yang positif meningkatkan kadar metabolisme, meningkatkan kalori terbakar harian, membantu membakar kedai-kedai lemak yang berlebihan, mengeluarkan dopamine, menyebabkan "rasa yang baik" kesan dan meningkatkan tahap tenaga. 


Aloe Vera

****************
adalah terjejas untuk penyembuhan luka terbakar dan luka dan menjadikan kulit licin, lembut dan melembapkan ia. Para penyelidik telah mendapati bahawa Aloe buaya mudah merangsang fibroblas untuk membuat tisu baru. Selain itu, ia juga digunakan untuk meningkatkan harta sel-sel imun, dan ia adalah sangat berkesan untuk menghapuskan pembaziran, meningkatkan penyerapan nutrien dan fungsi pencernaan.



HARGA SEKOTAK (10 SACHET)

RM120 ( CAJ POSTAGE RM10)

OFFER : BELI 3 KOTAK  HANYA RM180 SAHAJA =)

sms/whatsapp "nak slim" ke 01126093727 

Ahad, 29 Jun 2014

Ramuan utama Natural Detox Formula


Psyllium sekam 
adalah bahagian benih-benih yang ovata Plantago tumbuhan. Sekam Psyllium adalah dicerna dalam manusia dan sering digunakan sebagai sumber serat pemakanan untuk transit GI tetap dan juga untuk pembersihan kolon. Mereka adalah fungsi untuk melegakan sembelit, sindrom cepat marah usus, penyakit diverticular, dan cirit-birit. 

Inulin 
adalah serat pemakanan terlarut semula jadi. Gentian ini boleh melarut dalam air untuk membentuk bahan agar-agar. Ia boleh membantu kolesterol darah yang lebih rendah dan paras glukosa. Inulin juga prebiotik yang berkesan, merangsang pertumbuhan bakteria baik dalam usus. Ia meningkatkan aktiviti bakteria berfaedah dalam usus, dengan bertindak sebagai "makanan" untuk bakteria baik dalam sistem pencernaan anda. 

Alfalfa
adalah dicadangkan untuk menjadi pembersih yang baik dan diuretik semulajadi. Ini herba serba boleh juga ubat tradisional untuk tekanan bersama, dan dikatakan sebagai perangsang selera makan yang sangat baik dan tonik keseluruhan. Ia amat berguna dalam menyokong kesihatan saluran kencing termasuk buah pinggang, pundi kencing dan sujud. Ia boleh digunakan untuk membuang toksin badan, terutama hati. 

Serat oat
adalah serat larut yang berkesan, yang membantu dalam mengurangkan kolesterol dan risiko kardiovaskular. Ia juga memperbaiki kawalan glycemic, merendahkan trigliserida dan meningkatkan HDL (kolesterol baik). 

Ekstrak Teh hijau 
kaya dengan polifenol dikenali sebagai Epigallocatechin Gallate. Ekstrak teh hijau meningkatkan penggunaan tenaga dengan meningkatkan pengoksidaan lemak. Di samping itu, ia juga bertindak sebagai antioksidan. Antioksidan adalah sangat penting di dalam badan kerana ia membantu menghapuskan sebatian berbahaya yang boleh menyebabkan kerosakan pada sel-sel. Dengan mengoksidakan sebatian tertentu sebelum badan tidak, antioksidan ini mengeluarkan bahan kimia daripada badan dengan selamat sebelum apa-apa kerosakan dilakukan. 

Aloe Vera 
adalah terjejas untuk penyembuhan luka terbakar dan luka dan menjadikan kulit licin, lembut dan melembapkan ia. Para penyelidik telah mendapati bahawa Aloe buaya mudah merangsang fibroblas untuk membuat tisu baru. Selain itu, ia juga digunakan untuk meningkatkan harta sel-sel imun, dan ia adalah sangat berkesan untuk menghapuskan pembaziran, meningkatkan penyerapan nutrien dan fungsi pencernaan.



HARGA:
SEKOTAK (15 SACHET)
RM70 /RM80 (CAJ POSTAGE RM10)

OFFER : BELI  2 KOTAK RM130 /RM140  (PERCUMA POS) 



Salam Ramadhan buat semua


semoga ramadhan kali ini membawa seribu makna buat kita semua insyallah =) 

Sabtu, 28 Jun 2014

Kelebihan UMMA LACTO sebagai BOOSTER SUSU


✔Membantu pengeluaran susu ibu dan memperbanyakkan susu ibu
✔Memberi ibu rasa kenyang berpanjangan
✔Membekalkan tenaga untuk ibu sepanjang hari
✔Membantu membekalkan zat besi dan mineral secukupnyakepada ibu dan bayi
✔Membantu mengelakkan sembelit
✔Membantu kesihatan perut dan kolon
✔Sebagai prebiotik ibu dan anak
✔Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan.
✔Membantu mengurangkan risiko jaundis kepada bayi
✔Membantu mengurangkan kadar kolestrol dalam badan
✔Membantu membekalkan kalsium dan menguatkan tulang ibu selepas bersalin
✔Membantu mencantikkan kulit ibu selepas bersalin
✔Membantu membuang angin dalam badan dan mengelakkan kembung perut


sms/whatsapp "umma lacto" ke 01126093727 


Cinta Kun Fa Ya kun


Subhanallah..Allahuakbar baru selesai menonton cerite ini di tv al-hijrah, cerita yang sangat mendalam mesejnya...Pada mulanya hanya baring-baring santai sambil tidurkan si kecil, tetiba anak tekan tv al-hijrah..hmm ade drama habis terus nie, bolehlah layan sambil melayan karenah anak-anak nak tidur =)

Alhamdulillah semuanya dari Allah swt, die yang gerakkan naluri hati untuk tengok cerita ini, pada saya drama ini cukup berkesan dengan jiwa seorang hamba allah swt. Bagaimana kita sebagai hamba meletakkan segala aktiviti harian dan ape jua yang bakal berlaku semuanya adalah perancangan yang diatur oleh allah swt cukup sempurna untuk kita tanpa ada sedikit pun kekurangan,

Jika kita berkehendakkan sesuatu, sudah berusaha namun hasil yang diperolehi tak seperti yang diharapkan, usahlah kecewa atau kesal dengan segala usaha yang telah dilakukan tetapi sebaliknya banyakkanlah bersabar dan kembali kepada allah swt. Sesungguhnya orang yang terima musibah dengan sabar dan redha besar pahalanya di sisi allah swt.

Tak semua perkara yang kita inginkan kita akan dapat, walaubagaimanapun usahlah bersedih kerana setiap yang berlaku ade hikmah disebaliknya =)

Yang pentingnya setiap perniagaan atau perkara yang kita nak lakukan mulakan niat dengan ikhlas kerana Allah swt. Sabar dan berharap hanya pada Allah swt juga kunci utama dalam menghadapi segala kesulitan.

Jika kita berharap pada Allah swt , kita pasti akan tenang dengan segala dugaan yang mendatang =)

"Terima kasih Ya Allah swt, sesungguhnya jika engkau mahukan sesuatu terjadi cukuplah hanya sekadar engkau menyebut  KUN FA YA KUN "

Syukur hanya padamu YA ALLAH SWT  =) =)

Sekadar perkongsian indah, cetusan idea dari allah swt jua buat renungan dan pedoman untuk semua =)


Jumaat, 27 Jun 2014

Alhamdulillah

Baru sempat online  selesaikan urusan luar dulu hari nie, bertukar jadik supir kejap keh keh keh

Anak-anak seronokla arini dapat pekena roti canai telur, tok wan belanja habis licin makan sampai menjilat jari...

Jenguk kedai jap, lame tinggal...rindu hehehe

Alhamdulillah juga dah kenyang lauk spesel tengahari ni nasi berlaukkan sayur campor dengan ketam goreng celup tepung ...soo nyummy nyummy...=)

Feedback pengguna BOOSTER SUSU UMMA LACTO



 *sms/whatsapp "umma lacto" ke 01126093727

 p/s : BELI 2 PERCUMA 1  !!! dapatkan stok anda sekarang !!

Alhamdulillah


                                    *sms/whatsapp "umma lacto" ke 01126093727

Nilai Sebenar Seorang Isteri...


Seorang penceramah mengadakan
permainan kecil kepada tetamu di dewan
yang sudah berkeluarga dan meminta 1
orang datang ke depan.

PENCERAMAH: ”Tulis 10 nama yang
paling rapat dengan anda”
Lalu lelaki tersebut menuliskan 10 nama,
ada nama jiran, orang tua, teman kerja,
sahabat, anak dan juga isterinya serta
seterusnya.

PENCERAMAH: "Sekarang sila pilih 7 di
antaranya anda ingin hidup terus
bersamanya"
Lelaki itu memadam 3 nama yang
ditulisnya tadi.

PENCERAMAH: "Sekarang hapuskan 2
nama lagi, sehingga tinggal 5 nama
sahaja di papan tersebut..."

PENCERAMAH : “Hapus 2 nama lagi...”
Maka tinggal 3 nama, iaitu nama orang
tua, anak dan isterinya.
Suasana dewan menjadi hening, mereka
berfikir semua sudah selesai dan tak ada
lagi yang harus dipilih.

Tiba-tiba PENCERAMAH berkata: “Silakan
padam 1 nama lagi!”
Lelaki itu dengan perlahan-lahan
mengambil keputusan yang sulit dan
menghapus nama orang tuanya.

PENCERAMAH : "Silakan pilih 1 nama
lagi!"
Lelaki tersebut menjadi bingung.
Kemudian mengangkat kapur dan dengan
berat hati mulai menghapus nama
anaknya dan lelaki itu pun menangis.
Setelah suasana tenang,

PENCERAMAH bertanya kepada lelaki itu,
"kenapa kau tidak memilih orang tuamu
yang telah melahirkan dan
membesarkanmu, tidak juga memilih
anak yang darah daging anda sendiri,
sedangkan isteri itu dapat kau cari lagi?"
Semua orang di dalam dewan tersebut
terpaku menunggu jawapan dari lelaki
tersebut.

Lalu lelaki itu menjawab:
”Seiring waktu berlalu, orang tua saya
akan pergi meninggalkan saya, manakala
anak jika sudah dewasa akan berkahwin,
dan juga pasti akan meninggalkan saya.
Sedangkan yang benar-benar boleh
menemani saya dalam hidup ini hanyalah
ISTERI saya. Orang tua dan anak bukan
saya yang memilih, tapi Tuhan yang
menganugerahkannya. Sedangkan
ISTERI, sayalah yang memilih dari sekian
banyak wanita yang ada di dunia ini.”
Semoga kita semua boleh mengambil
hikmah dari cerita diatas. 

Sayangilah  isteri anda..=)



Booster susu ibu UMMA LACTO

Susu Mengalir Macam Air Sungai!

"selepas 4 hari minum umma lacto susu badan bertambah banyak..bila pam boleh dapat sampai 9oz..Alhamdulillah diperkenalkan dengan umma lacto "

Kelebihan UMMA LACTO sebagai BOOSTER SUSU 
*************************************************

-Membantu pengeluaran susu ibu dan memperbanyakkan susu ibu
-Memberi ibu rasa kenyang berpanjangan
-Membekalkan tenaga untuk ibu sepanjang hari
-Membantu membekalkan zat besi dan mineral secukupnyakepada ibu dan bayi
-Membantu mengelakkan sembelit
-Membantu kesihatan perut dan kolon
-Sebagai prebiotik ibu dan anak
-Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan.
-Membantu mengurangkan risiko jaundis kepada bayi
-Membantu mengurangkan kadar kolestrol dalam badan
-Membantu membekalkan kalsium dan menguatkan tulang ibu selepas bersalin
-Membantu mencantikkan kulit ibu selepas bersalin
-Membantu membuang angin dalam badan dan mengelakkan kembung perut


sms/whatsapp "umma lacto" ke 01126093727 


Selasa, 24 Jun 2014

Susu Badan Bertambah dengan UMMA LACTO

"Baru minum 4 paket saya dah boleh nampak perubahan pada pengeluaran susu!"

sms/whatsapp "umma lacto" ke 01126093727 


Turun Lagi dengan Pellavina


Alhamdulillah testimoni semakin meriah =) 

Belum habis minum sekotak dah turun berat 2 kg =) =) 

Tahniah sis, anda memulakan langkah yang bijak dengan mencuba PELLAVINA SLIMMING DAN PELLAVINA NATURAL DETOX 

Seronoknya apabila customer dah mulai rasa manfaatnya PELLAVINA =)

nak cuba ??
sms/whatsapp "nak slim" ke 01126093727 





INFO ANTARA SEBAB TAK TURUN BERAT


Kebanyakan orang tidak mengenali jenis gemuk @ lemak yang dihadapi oleh sesetengah mereka .. 

Jika gemuk daging kita memerlukan masa atau mengikut peringkat sama ada membakar lemak > mencairkan lemak dan membuang lemak ..

jika kita mempunyai masalah gemuk daging ? masa untuk menurunkan berat badan mungkin 1 hingga dua bulan ..
(GEMUK TEPU ATAU GEMUK DAGING NI akibat kita tidak pernah merawat usus kita dan tidak pernah membuang lemak sehingga lemak menjadi keras dan tepu )

jenis gemuk atau lemak angin mudah untuk menurunkan berat badan .. untuk mengenalpasi jenis gemuk ini adalah seperti berikut
1) selalu buang angin
2) sakit kepala
3) mengalami sakit perut tapi sukar membuang

jenis gemuk yang terakhir adalah gemuk air .Rata rakyat kita tidak mengenali jenis gemuk kita .. jenis gemuk ini memngambil masa yang paling cepat untuk menunjukan kesan .. kebiasaan orang yang gemuk air ni dalam sebulan mudah untuk turun 10kg .. so jika kita kenal tahap gemuk kita yang mane mudah untuk turun 10kg .. (Kebiasan orang gemuk air ni selepas bersalin anak 1 dan 2 )

Masalah ini berpunca daripada cara pemakanan kita dan waktu pemakanan kita .. kamai mencadangkan untuk mengambil 1lagi produk untuk membersihkan toksin dalam badan dahulu sebelum kita turun 10kg atau 20kg ..

• Natural Detox Formula adalah untuk membantu membersihkan usus kita bgi membasmi toksin dalam perut kita yang selama ini menjadi penyebab kepada penyakit ..so detox ini dapat mempercepatkan lagi penurunan berat badan dan mencegah penyakit yang bermula daripada usus kita tanpa kesan sampingan

sms/whatsapp "nak slim" ke 01126093727



Isnin, 23 Jun 2014

Peringatan Buat Ibu yang tinggalkan anak di rumah Pengasuh/Taska

Assalamaualaikum dan selamat malam 

Terima kasih sudi sudi singgah di kedai online saya =) =) 

Tengah jalan-jalan di newsfeed fb terjumpa status nie...menakutkan !!  jadi saya rasa bertanggungjawab untuk sebarkan status ini sebagai langkah berjaga-jaga atau peringatan kepada semua ibu dan bapa yang tinggalkan anak-anak di rumah pengasuh atau taska jangan sesekali benarkan pihak yang menjaga anak-anak ini supaya tidak benarkan orang lain menjemput anak-anak kecuali ibu dan bapa sendiri ....

Pesan kat pengasuh, jangan benarkan sesiapa ambil anak uolss walaupun dia cakap dia kenal anda dan uolss yang wakilkan dia untuk pick-up anak anda.

Diminta semua ibu bapa dan penjaga berhati-hati. 


PELLAVINA SLIMMING dan PELLAVINA DETOX membantu anda kembalikan berat yang ideal !!


Anda ibu yang menyusukan bayi ?? 

jangan risau set slimming pellavina selamat untuk diminum oleh ibu yang menyusukan bayi  

tiada ape-ape kesan sampingan  

sms/whatsapp "nak slim" ke 01126093727 

jom pm sekarang untuk hasil terbaik !!! 






AWAS JIKA ANDA SERING MEMUKUL ANAK !!

Satu soalan telah diajukan; 

degil ke anak saya yang baru 1 tahun 6 bulan yang tidak mahu mendengar kata bila dilarang? Orang keliling mengatakan dia degil. Dia juga suka merampas mainan kanak-kanak lain. Ibu kata tidak boleh garang dan marah anak. Namun, jika tidak marah, dia menjadi-jadi perangainya. Bolehkah dia dihukum dan bagaimana?



Anak baru satu tahun 6 bulan. Usia ini masih kecil dan yang paling ketara pada usia ini ialah anak-anak kecil dijadikan oleh Allah kuat ego centric. Maksudnya bukan dia ego, tetapi dia lebih fokus kepada dirinya. Mekanisma ini ada pada setiap manusia pada usia ini. Inilah cara Allah memastikan kemandirian manusia di dunia ini.

Anak-anak pada usia ini hanya memikirkan dirinya kerana pada usia ini bahagian lapisan kedua daripada bahagian ketiga lapisan otak - triune belum begitu berkembang.

Otak ada tiga lapis. Bahagian paling bawah mengawal keselamatan, berkembang pada masa lahir hingga 3 tahun. Pada usia ini anak-anak hanya memberi respons kepada stimulus, ransangan dan belum boleh berfikir.

Pada usia 3 tahun barulah lapisan kedua atau otak tengah anak berkembang. Bahagian otak ini menjaga emosi dan kesihatan. Pada ketika ini barulah anak-anak memikirkan orang lain dan sedar lebih mengenai kewujudan orang lain. Pada masa ini juga barulah EQ anak mula berkembang dan dia mula faham untuk bertolak ansur.

Anda akan lihat anak yang merasakan dia dijaga dengan baik dan berasa selamat, bahagian otak tengah ini mungkin sudah mula berkembang pada usia lebih awal. Maka anda melihat situasi anak-anak itu baru menjangkau 2 tahun, tapi sudah boleh memikirkan perasaan orang lain. Pucuk pangkalnya, bila anak itu rasa selamat, perkembangannya cepat.

Pada usia 4 tahun keatas barulah bahagian otak paling atas iaitu neokorteks atau otak berfikir anak mula-mula develop. Barulah mereka boleh faham penerangan yang kita beri dengan lebih lagi. Namun, mereka masih belum boleh membezakan yang baik dari yang buruk kerana mereka belum mumayiz. Frontal lobe mereka belum develop penuh.

Oleh kerana ibu bapa dan ramai orang dewasa termasuk datuk nenek tak faham, cepat saja mereka menamakan anak-anak kecil seperti yang nampak tidak mendengar penerangan dan larangan sebagai degil dan ego.

Setiap kali Ibu mendengar perkara seperti ini, terhiris sungguh hati Ibu kerana sampai hati orang dewasa melakukan perkara begini kepada anak-anak kecil yang masih suci seperti kain putih.

Jika anak itu salah berperangai, merebut barang, atau bermain dengan benda yang merbahaya, untuk dia tidak terus melakukan perkara itu, anda boleh mengambil dia dari situ dan boleh katakan kepadanya No, ini tak boleh, dengan tegas tapi penuh kasih-sayang. Kemudian bawa dan ajak dengan baik dia ke tempat yang ada benda yang boleh dia bermain dan katakan, Yes, yang ini boleh. Dan katakan lebih dari 3 kali untuk menguat stimulus positif yang akan membina diri yang positif. Supaya, terakam diminda bawah sedarnya akan stimulus positif ini. Dia tidak boleh terus ingat, kerana tempat memori adalah pada bahagian otak tengah. Masa ini bahagian itu belum lagi develop.

Ya, memang kononnya jalan paling senang dan cepat bagi menangani anak-anak kecil yang kuat kehendaknya ini ialah dengan memarahinya dan menghukumnya dengan kasar. Tapi ini menyebabkan anak ini berasa tidak selamat. Ingat pada usia ini, bahagian otak paling bawah yang sedang develop. Anak ini akan berasa tidak selamat. Bila seorang itu berasa tidak selamat, dia akan lari atau melawan. Maka itulah yang menyebabkan bila dia besar sikit dan kerana keadaan marah-marah dan melarang dengan kasar ini berteus, anak itu akan selalu mengamuk dan bertambah kuat mengamuk. Atau menjadi anak-anak yang senyap kerana TAKUT dan tiada keyakinan diri.

Bila terjadi begini, apakah yang ramai orang dewasa lakukan? kuatkan lagi marah dan kuatkan lagi hukuman. Lama-lama, menjangkau 3 tahun, emosi anak penuh dengan kemarahan dan kesedihan. Anak begini membesar menjadi anak-anak yang memendam rasa, nampak diam, tapi bom jengka sedang berdetik, menunggu masa saja untuk meletup. Tiba usia yang lebih tua, seperti remaja, anak yang sama ini akan menjadi sangat degil, pemarah dan tidak hormat orang tua. Ada yang menerajang ibu bapa!

Bukankah telah diingatkan oleh Nabi s.a.w, bahawa pada akhir zaman, akan ramai anak-anak yang menjadi tuan pada ibu bapa mereka. Bukan kerana ibu bapa mereka melayan mereka dengan kasih-sayang tetapi kerana ramai ibu bapa yang tidak memahami bagaimana untuk mendidik anak-anak sehingga mereka tersilap cara lalu merosakkan diri anak-anak itu sendiri.

Anak yang dibesarkan dengan kasih-sayang, hormat dan kefahaman psikologi kanak-kanak, akan membesar mengasihi ibu bapa mereka.

Bila kita berlembut dengan anak sekecil 1 tahun 6 bulan itu,bukan bermaksud kita memanjakan atau membiar dan kita lemah. Sebenarnya, kita sedang membina rasa selamat yang kukuh, untuk mudah otak tengahnya pula develop cepat. Kita tetap tegas, tapi kita juga penuh kasih-sayang.

Cuba tengok betul-betul, anak-anak yang dididik penuh kasih-sayang, dihormati perasaaan mereka dan berasa selamat, meningkat cepat kepandaian mereka berbanding dengan anak-anak yang selalu dimarah dan dihukum kasar.

Bila anak-anak sekecil itu merampas mainan kawan, bukan dia perampas, tapi dia belum lagi tahu maksud ini barang orang dan dia perlu meminta izin atau bermain bersama. Anak pada usia ini, kalau dia hendakkan sesuautu, dia mengambilnya sahaja. Bila tidak dapat dia akan meraung. Kerana itulah yang dimaksudkan ego centric. Centre pada dirinya sahaja.

Janganlah kita orang dewasa cepat melatah dan menghukum anak-anak kecil ini dengan perkataan seperti jahat, degil, perampas… dan dipukul dan sepertinya yang akan masuk ke unconscious mindnya dan menjadi belief atau kepercayaan yang merosakkan diri anak itu.

Ibu tahu yang membaca penulisan ibu ini adalah ibu bapa yang prihatin dan mahukan kebaikan untuk dirinya dan anak-anaknya. Ibu pernah menjadi ibu muda dan sekarang nenek pula. Ibu tahu perlunya membesarkan kesabaran. Oleh itu, janganlah risau sayang.

Kita perlu sedar, anak-anak ini didatangkan kepada kita untuk memberi kita rasa seronok dan juga membina diri kita. Membina kesabaran itu adalah salah satu daripada membina diri kita ini.

Untuk kali ini Ibu tinggalkan kepada anda dengan satu azimat. pegang dengan kemas. Azimatnya ialah SENANTIASA, SENANTIASA BERSANGKA BAIK DENGAN ANAK-ANAK TERUTAMANYA ANAK-ANAK KECIL. KEMASKAN KEYAKINAN BAHAWA ANAK-ANAK KECIL INI SUNGGUH SUCI.

Sesungguhnya sayang, anda layak bahagia dan menjadi ibu bapa berjaya.

Salam kasih - Credit to Prof Dr Rozieta Shaary

share hanya untuk manfaat bersama =) 


Ahad, 22 Jun 2014

Feedback Pengguna UMMA LACTO

"tak risau susu tak cukup masa bulan puasa dgn umma lacto"

Dapatkan bekalan susu secukupnya ketika bulan puasa. 

Rebut PROMOSI BUY 2 FREE 1 sekarang !!

sms/whatsapp "umma lacto" ke 01126093727 


Sabtu, 21 Jun 2014

LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB.


Saya jumpa lelaki tua ini. Selalu lepas Asar dia iktikaf di Masjid. Baca al Quran. Umur 70an.
Duduk rumah dekat masjid. Rumah agam besar dan menarik. Hartanya disana sini, bangunan komesil tengah bandar. Milikan rm35 juta.
Pendapatan pasif kutip sewa rm70k sebulan. Belanja rm20k. rm50k sedekah dan infaq. Dia tenang bersendirian meladeni anak cucu.
Saya mahu ambil gambar. Dia menolak. katanya malu. Saya minta formula. Dia berikan 15.
Saya catat dan mahu kongsikan. Bolehkah saya kongsikan?
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa. Doa ibubapa adalah segala galanya. Ia tiada hijab terus termakbul. Raikan ibubapa. jaga mereka sepanjang usia. Doakan mereka apabila telah tiada.
2. Jaga masa. Ia datang dan berakhir. Urus masa antara 5 waktu solat. Atur kerja dengan sebaik cara. Pada setiap waktu ada perkara yang kita mulakan. Ada di masjid sebelum azan. masuk waktu terus solat. Selepas solat bertebaran berusaha cari rezeki.
3. Berdoa dengan khusyuk. Serah pada Allah. Tawakal. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.
4. Namun begitu kena usaha. Usaha pagi petang siang malam. Usaha sungguh sungguh. Usaha bermula dengan pasang niat. Lepas itu buat buat buat. Sampai dapat. Tidak dapat, usaha lain pula. Masa buat baca al Quran. Maka dia pun nasihatkan saya,
"Orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama ganjarannya dengan memperoleh ganjaran membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.
Rasulullah SAW pernah bertanya “Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah UmarAl Khattab r.a telah mengatakan adalah mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat.
Ali Abi Talib r.a pun membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.
Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Apabila membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.
Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”
Lelaki tua itu erkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas. Kadang kadang sampai 1000 kali sehari. Dan tiap lepas asar masa dia iktikaf dan baca Al Quran.
5. Jaga Kesihatan. Jaga kesihatan. jaga kesihatan. Banyak berjalan kaki. Banyak minum air masak atau air mineral. Jaga makanan.
6. Hidup kena buat target. Ada wawasan. Ikat perut. Usah membazir. Mula dengan makanan. Makanan dan minuman mesti habiskan. Usah lagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan. Sentiasa belanja orang. Mkan dikedai kecil. Perhatikan kebersihan kedai. Apabila bersih masuk. Disitu kita temui ramai orang susah. Belanja mereka.
7. Waktu maghrib usah ada atas jalan. Apabila dalam perjalanan berhenti. Cari masjid. Apabila dirumah, tutup pintu rapat rapat. Malam buang sampah sarap. Basuh pinggan mangkuk. Pastikan semua teratur sebelum tidur. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak untuk tuntut ilmu agama. Boleh dengar orang mengajar. Boleh juga baca kitab. Lepas Isyak buat kira kira untung rugi. Siapkan bahan untuk kerja esok hari.
8. Usah takut jumpa orang. Walaupun 5 minit mahu berjumpa. Pergi sendiri. Usah pakai posmen apabila depani soal penting. Kita rangkak panjat bangunan. Tunggu. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan. yang penting sampaikan dengan tangan sendiri. Tenung mata dan baca "ayat ayat pengasih". Hehehe.
9. Balik malam, usah cakap penat. Usah cakap letih. Usah cakap sakit. Apabila sakit senyum. Allah sedang luruhkan dosa. Lepas sakit kita lagi bertenaga. Siapakah dalam dunia yang tidak pernah rasa sakit. Jatuh. dihina. Semua termasuk Rasulullah SAW. Namun, baginda ajar kiat maafkan semua orang.
10. Niat mahu kaya. Niat mahu bantu ramai orang. Niat mahu jadi manusia berguna. Niat itu macam tulis surat. Dulu tiada internet, Macam tulis surat la. Salah tulis alamat akan sampai salah tempatlah surat itu. Maka tulis alamat betul betul. Niat mahu kaya, supaya kita dapat bantu ramai lagi orang. Mahu membahagiakan ramai orang.
*Catatan ini tulisan Dato' Roslan Ab Hamid.

* saya copy paste dari seorang teman fb, rasa sangat teruja apabila membacanya =) 
*Doakan saya juga seperti ini yea INSYAALLAH ...amin