Selasa, 20 Mei 2014

Uniknya SUSU IBU





Susu ibu merupakan satu anugerah yang sangat tinggi nilainya untuk kesihatan bayi terutamnya sejak lahir seinggalah berusia 2 tahun, ini diakui sendiri dalam ayat al-quran yang bermaksud: 


“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap Iaitu bagi orang Yang hendak menyempurnakan penyusuan itu…” (Al-Baqarah : 233)


JOM saya kongsikan 

* Susu ibu berubah mengikut umur bayi kita :

1. Susu ibu untuk bayi pra matang mengandungi protein yang lebih tinggi untuk membantu tumbesaran bayi tersebut.
2. Susu ibu yang untuk bayi yang berumur 8 bulan pula lebih tinggi kandungan kalori, ini kerana pada waktu ini bayi sudah mula banyak pergerakan dan kalori sangat diperlukan untuk tenaga.

* Susu ibu berubah mengikut cuaca:

1. Pada cuaca panas, susu ibu lebih banyak kandungan air. Ramai ibu akan dapati susu mereka kelihatan lebih cair.
2. Bila waktu sejuk, susu ibu lebih megandungi lemak, untuk memberi rasa kenyang yang lebih dan juga memberi kehangatan suhu kepada bayi.

* Susu ibu berubah mengikut apa yang dimakan ibu:

Ia sangat hebat!!! Dimana bayi anda sudah terdedah dengan pelbagai rasa makanan. Jika diperhatikan bayi yang menyusu ibu mudah untuk menerima makanan pejal dan selera makan yang tinggi. Tiada masalah untuk makan perbagai jenis makanan berbanding dengan susu formula ia hanya mempunyai satu rasa sahaja.
Oleh itu semua ibu digalakkan memberi susu ibu sedari lahir hingga anak berumur 6 bulan dan meneruskannya sehingga mencapai umur 2 tahun. Makanan pelengkap boleh diberikan mulai bayi berumur 6 bulan.

Sangat magika susu ibu ini kerana ia bukan saja sebagai minuman kepada bayi, malahan ia juga sebagai makanan, penenang bayi dan juga cecair kasih sayang yang tidak dapat ditandingi oleh mana- mana makanan.

‘Setiap titisan susu ibu itu akan diganjari dengan satu pahala’  =) 


Runsing masalah susu ibu kurang ??? 

jangan risau lagi ...jom cuba UMMA LACTO  

SMS/WHATSAPP "UMMA LACTO" KE 011-26093727 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan