Sabtu, 24 Mei 2014

Mesti ramai nak kaya kan? Nak hidup senang? Nak anak pandai & cerdik, Kluarga bahagia ??

Saya sentiasa ingat kata-kata dari seorang hamba allah ni.. Hampir setiap hari diulangnya tanpa rasa jemu kepada saya sehingga saya betul-betiul paham apa maksud tersirat disebalik kata-katanya itu.. 

Antara katanya adalah dalam bentuk pertanyaan.. " Mesti ramai nak kaya kan? Nak hidup senang? Nak anak pandai & cerdik, Keluarga bahagia dan sebagainya tapi apa yang paling penting adalah kehidupan yang KEKAL di akhirat..

Jadi tanya diri kita balik.. apa yang telah kita lakukan? apa yang telah kita curahkan utk mbantu org ramai?
dan apa yang paling penting adalah jangan menyakiti atau  menganiaya kehidupan antara manusia.. Saya terpinga-pinga selama beberapa minggu untuk betul2 nak hadam apa yang telah di ungkapkan-nya.. Alhamdulillah skrg sy perlahan-lahan dapat memahaminya..

Nak bantu org biarlah ikhlas, begitu juga dlm berniaga dan berkawan.. Jangan sesekali kita hanya pentingkan untung semata-mata.. Kesannya memag kita akan berjaya dan akan dapat duniawi semata-mata tapi dalam tidak sedar, perlahan-lahan kita akan hilang perkara-perkara atau nikmat-nikmat yang lain..

So sentiasa muhasabah diri serta perhatikannya apa yang telah berlaku disekeliling anda.. Insha allah anda akan dapat jawapannya apa yang anda sedang cari..

Duit serta rezeki akan sentiasa datang dan datang jika perjalanan kehidupan kita
sentiasa ikhlas untuk membantu orang ramai.. Itu kuncinya.. 

Sekadar berkongsi serta peringatan untuk diri sendiri =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan