Selasa, 3 November 2015

Rahsia SOLAT Kebaikkan Dari Perspektif SAINS !!

Bismillahirrohmanirrohim.
Sesungguhnya, andai solat itu kita hayati, ia adalah senaman untuk berehat daripada aktiviti harian.
Kita akan lebih relax dalam menunaikannya berbanding merasa berat untuk tunaikannya.
'Permata' Rohani & Jasmani Dalam Solat ...
Saboe (1996) melaporakan gerakan-gerakan solat yang dijalankaln setiap hari akan dapat menurunkan dan mengurangkan penyakit kegemukan, reumatik, diabetes, sembelit, penyakit bengkak (edema), penyakit jantung (dada sakit/angina pectoris) dan sebagainya.
Selain itu, gerakan-gerakan otot ketika bersolat, dapat menghasilkan urat-urat otot yang besar dan kuat. Jantung akan menjadi lebih kuat serta kapasitinya untuk mengepam darah meningkat. Prestasi dan kapasiti paru-paru untuk menarik dan menghembus nafas menjadi lebih tinggi.
Pergelangan dan sendiri dalam tubuh badan menjadi lebih lembut dan mudah untuk digoyang dan digerakkan, lebih kuat serta kapasitinya untuk mengepam darah meningkat.
-Qiyam ...
Semasa berdiri tegak melakukan solat, tangan perlu bersedekap, iaitu kedudukan tangan kanan berada di atas tangan kiri, dan kedua-dua tangan tersebut berada atas dari paras pusat.
Perbuatan melipatkan tangan sebegitu merupakan kedudukan santai atau rehat yang paling sempurna bagi kedua-dua tangan.
Mengikut teori ahli fisiologi, dalam posisi dan kedudukan ini, sendi siku dan sendi pergelangan tangan serta otot-otot dari kedua-dua tangan berada dalam kerehatan penuh. Keadaan ini melancarkan pergerakan sendiri dan menghindarkan dari timbunya pelbagai penyakit persendian seperti penyakit kekakuan sendi.
-Rukuk ...
Rukuk di dalam ibadat solat dimulai dengan takbir (mengangkat tangan setinggi telinga atau bahu) sambil membaca "Allahuakbar", diikuti dengan menundukkan badan sebanyak 90 darjah, tangan memegang lutut dan ditekankan supaya anggota belakang badan lurus.
Mata pula tetap memandang ke arah tempat sujud ataupun kaki. Ketika rukuk, kepala tidak boleh berada pada paras lebih tinggi atau rendah dari paras bahu. Pada masa yang sama, tulang belakang perlu lurus dan rata. Tangan pula perlu dijarakkan dan diletakkan di lutut.
Meluruskan Tulang Belakang Ketika Rukuk ...
Apabila Baginda rukuk, Baginda meluruskan dan meratakan tulang belakang (tidak meninggikan kepala dari paras bahu), sebaliknya kedudukan kepala Baginda berada di antara kedua-dua kedudukan tersebut (iaitu selari dengan paras bahunya).
Ruas tulang belakang secara lazimnya terdiri daripada tulang punggung, tulang leher, dan tulang pinggang. Penyakit yang biasa menyerang ruas tulang belakang ialah sengal pinggang yang mendadak, sakit pinggang, radang tulang rawan, radang tulang bahu dan sengal otot.
Gerakan seperti S.A.W. boleh menghindari dan menyembuhkan penyakit yang menyerang ruas tulang belakang.
-Tuma'minah (Bertenang Sebentar Ketika Rukuk) ...
Tuma'minah atau berhentik seketika merupakan satu perkara yang perlu dilakukan dalam beberapa solat iaitu rukuk, iktidal, sujud, dan duduk di antara dua sujud. Semasa melakukan posisi ini, seseorang itu perlu berhentik seketika sekurang-kurangnya dengan kadar satu tasbih.
Keadaan ini dipercayai memberikan ketenangan kepada seseorang yang bersolat..
-Sujud ...
Keadaan ketika seseorang itu sujud bukan sahaja menjadikan otot-otot besar dan kuat. Tetapi saluran-saluran darah seperti arteri dan vena serta urat limfa akan terurut. Fenomenon ini dapat menghindarken pengecilan dinding-dinding pembuluh darah (arteriosklesrosis).
Hal ini membantu melancarkan pengaliran darah dan limfa ke seluruh anggota badan. Selain itu rongga dada akan bertambah besar, dan paru-paru akan dapat berkembang dengan baik bagi menghirup lebih udara bersih ke dalamnya.
Hal ini akan membantu mengurangkan kebarangkalian untuk mendapat penyakit seperti tuberkolosis (TBC). Dada yang sempit dan tidak kuat adalah salah satu faktor penyumbang kepada penyakit tuberkolosis.
-Duduk Antara Dua Sujud dan Tahiyat Awal ...
Pada kedudukan ini, tumit menekan otot-otot pangkal peha yang besar di mana posisi ini dapat melancarkan pengaliran darah kembali ke jantung. Selain itu juga, posisi ini juga dapat menghindarkan dan menjadi penawar penyakit saraf pangkal peha.
-Duduk Tahiyat Terakhir ...
Ketika pergerakan dari sujud hingga tahiyat akhir, otot lantai pelvik akan diaktifkan. Sama seperti duduk tahiyat awal, duduk tahiyat akhir ini juga akan melancarkan pengaliran darah kembali ke jantung
SEMOGA BERMANFAAT


Tiada ulasan:

Catat Ulasan