Khamis, 27 Ogos 2015

11 KESILAPAN ISTERI


1. Mengharapkan keluarga yang terlalu "IDEAL" dan sempurna
Semua org mengharapkan yg terbaik dlm rumahtangga. Tetapi realitinya, rumahtangga yg bahagia memerlukan pengorbanan & pengukuhan yg berterusan. Sedangkan lidah lagikan tergigit!!!
2. Nusyuz (tidak taat kepada suami)
Wanita yang melakukan nusyuz adalah wanita yang melawan suami, melanggar perintahnya, tidak taat kepadanya, dan tidak redha pada kedudukan yang Allah Subhanahu wa Ta’ala telah tetapkan untuknya.
Terdapat beberapa jenis nusyuz, diantaranya adalah:
a. Menolak ajakan suami ketika mengajaknya ke tempat tidur, dengan terang-terangan maupun secara samar.
b. Mengkhianati suami, misalnya dengan menjalin hubungan gelap dengan lelaki lain.
c. Membenarkan seseorang yang tidak disenangi suami atau yg bukan mahram ke dalam rumah
d. Lalai dalam melayani suami
e. Mubazir dan menghambur-hamburkan wang pada yang bukan tempatnya
f. Menyakiti suami dengan tutur kata yang buruk, mencela, dan menghinanya
g. Keluar rumah tanpa izin suami
h. Menyebarkan dan mencela rahsia-rahsia suami.
3. Tidak menyukai keluarga suami
4. Tidak menjaga penampilan diri agar sejuk mata suami bila memandangnya
5. Kurang berterima kasih kepada pemberian & khidmat suami
6. Mengingkari kebaikan suami
“Kebanyakan penghuni neraka adalah wanita kerana ingkar kepada suami & tidak bersyukur dengan pemberian suami.”
Bukan, mereka mengingkari Allah, tapi mereka mengingkari suami dan kebaikan-kebaikan yang telah diperbuat suaminya. Andaikata seorang suami berbuat kebaikan sepanjang masa, kemudian seorang isteri melihat sesuatu yang tidak disenanginya dari seorang suami, maka si isteri akan mengatakan bahwa ia tidak melihat kebaikan sedikitpun dari suaminya. Demikian penjelasan Rasulullah SAW dalam hadith yang diriwayatkan Bukhari (5197).
“Maka lihatlah kedudukanmu di sisinya. Sesungguhnya suamimu adalah syurga dan nerakamu.” (HR: Ahmad)
7. Mengungkit-ungkit kebaikan
Setiap orang tentunya memiliki kebaikan, tak terkecuali seorang isteri. Yang jadi masalah adalah jika seorang isteri menyebut kebaikannya di depan suami seolah olah mengungkit apa yg telah di lakukan itu.
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima).” [Al Baqarah: 264]
8. Sibuk di luar rumah
Seorang isteri terkadang memiliki banyak urusan di luar rumah. Kesibukan ini tidak ada salahnya, asalkan mendapat izin suami dan tidak sampai mengabaikan tugas dan tanggung jawabnya.
9. Cemburu buta
Cemburu merupakan tabiat wanita, ia merupakan suatu ekspresi cinta. Dalam batas-batas tertentu, dapat dikatakan wajar bila seorang isteri merasa cemburu dan memendam rasa curiga kepada suami yang jarang berada di rumah. Namun jika rasa cemburu ini berlebihan, melampaui batas, tidak berasas, dan hanya berpunca drp curiga; maka rasa cemburu ini berubah menjadi cemburu yang tercela.
10. Kurang menjaga perasaan suami
Kepekaan suami maupun isteri terhadap perasaan pasangannya sangat diperlukan untuk mengelakkan konflik. Seorang isteri hendaknya senantiasa berhati-hati dalam setiap ucapan dan perbuatannya agar tidak menyakiti perasaan suami. Ia harus menjaga lisannya dari kebiasaan mencaci, berkata keras, dan mengkritik kpd kaedah yg memujuk & berhikmah. Isteri harus berusaha untuk menampakkan wajah yang ceria, menyenangkan, tidak bermuka masam, dan menyejukkan ketika dipandang suaminya.
11. TAK JAGA IBADAH & Kurang berdoa utk kebahagiaan rumah tangga.
Doa itu senjata org yg beriman. Justeru, setiap pasangan harus sentiasa patuh perintah Allah & byk berdoa agar sentiasa dlm rahmat & perlindungan Allah SWT. Aamiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan